سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش مناسب مسجد جامع یزد

سالهای ساخت و تکمیل این اثر بزرگ به دوره ساسانیان و حدود 1700 سال پیش می رسد، معماران و کارگرانی که بر روی دیوار گرگان کار می کردند با 90 سال کار آن را ساختند. این گذرگاهها به غلام گردش های ایوان که روی آنها در قرن نهم غرفه هایی ساخته شده منتهی می گردد . درخشندگی کاشی ها، بلندی مناره ها، زیبای گچ کاری، گشادی صحن، خوابیدگی گنبد، شبستان زمستانی وسیع، ایوان بزرگ و غرفه ها، گوشواره ها، رواقها و طنبی ها همه در بالاترین حد زیبایی است . تکیه به محلی می گویند که غرفه های بزرگی را دارد و مردم در هنگام مراسم های عزا داری در آن ها جمع می شوند. جایی که در سقف گنبدیاش لوحهای سنگی بزرگی نصب شده است که زمانی به آنجا دهلیز هم میگفتند. 3.گلخانه: از آن جایی که در فصل زمستان، رویش گل ها و گیاهان در اصفهان کاهش محسوسی پیدا می کند، گلخانه ای سرپوشیده به مساحت 700 مترمربع با شرایط کنترل شده در ضلع شمال شرقی مجموعه ایجاد شده است. جالب است بدانید ساختار و شکل کلی تمام دخمهها یکسان است و اندازه آن معمولا بر اساس نیاز شهر، جمعیت و شرایط تعیین میشد. این شبستان دارای محراب کم عمقی است که در رأس دارای مقرنس گچی بوده و کمی پایین تر از آن هشت قطعه قاب کاشی معرق به یک اندازه در کنار هم نصب شده است . با توجه به آغاز فصل پاییز و خنک تر شدن هوا، شهرهای جنوبی کشور از جمله چابهار و جزیره قشم، به مقاصد پرطرفدار گردشگری داخلی تبدیل می شوند. در بخش پایین بادگیر باغ دولت آباد؛ یک حوض وجود دارد که با دریافت پیوسته باد، همیشه آبی خنک دارد. اگه یه چند تا دوست یزدی داشته باشی و یا حتی از اطرافیانت کسی رو داشته باشی که به یزد سفر کرده باشه میبینی که یه عکس با پس زمینه کاشی کاری آبی یا عکس پروفالیشون شده یا اینکه توی استوریشون جا خوش کرده.

Shahcheragh Shrine, Shiraz, Iran #religion #history #iran از این رو بازدیدکنندگان اجازه ندارند به این آتش نزدیک شوند و مشاهده ی آتش تنها از پشت شیشه امکان پذیر است. پایه های مسجد جامع نو در سال های 724 یا 728 هجری قمری در پشت قبله مسجد جامع قدیم توسط « سیدرکن الدین محمدبن قوام الدین بن نظام حسینی یزدی قاضی » گذارده شده . آتشی که در این ساختمان میسوزد از پشت شیشه برای عموم مردم قابل بازدید است. محیط داخلی پایاب بهدلیل ویژگی ساختمان زیرزمینی و مجاورت با آب قنات، در تمامی فصول سال تقریبا دارای دمای ثابتی بین 28 تا 29 درجه سانتیگراد است.قناتها حین عبور از زیر شهرها یا روستاهای بیابانی ممکن بود، مسیر پرپیچوخمی پیدا کنند و دائم به چپ و راست منحرف شوند. گنبد هایی که بر فراز دو مقبره مشتاق و کوثر علیشاه واقع شده اند کاشی کاری بوده و در قرن اخیر ساخته شده اند، و چون در ساختمان آن توجه کافی نکردهاند متاسفانه قسمت هایی از کاشیها ریخته و بقیه نیز رو به تخریب است. فضای درونی خانه هم پر از اتاقهای مختلف است که با پنجرههای رنگارنگ رو به حیاط باز میشوند و با درهای چوبی به یکدیگر راه دارند. آنچه در کنار مکان و فضای مسجد نقشی شاخص و بارز را ایفا می کند، نقوشی نقر شده بر بستر اجر و نقوش کاشی است .

مسجد جامع یزد با قامتی برافراشته در دل کویر، یکی از مساجد عظیم و مهم دوران معماری ایرانی، اسلامی است . مسجد جامع یزد یکی از اصلیترین و زیباترین دیدنیهای تاریخی شهر یزد به حساب میاد که پیشنه اصلی اون به زمان ساسانیها برمیگرده یعنی زمانی که آتشکده بوده! در سال 536 هجری قمری به بعد نیز دختران فرامرزبن امیرعلی بن فرامرز شبستان و مقبره ای برای خود به مسجد اضافه می کنند . بنا به شجره نامه موجود از این امامزاده شریف، امامزاده عبدالله فرزند موسی الجون ومادرش ام سلمه دختر محمد ابن طلحه بن عبدالرحمن بن ابی بکر بن ابی قحافه و از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است بنابر این امامزاده عبدالله با سه واسطه فرزند امام حسن مجتبی (ع) می باشد. محسن ملاییامام زاده عبدالله ع کارشک (خضری- دشت بیاض)نسب این ملجا شریف عبارت است از: عبدالله بن موسی الجون بن عبدالله محض بن حسن مثنی بن حسن بن علی بن ابیطالب (ع) . حضرت حسین بن موسی در برخی منابع به سید علاءالدین حسین ملقب گردیده است. محسن ملاییامام زاده حسین ابن موسی الکاظم ع - طبس گلشنحسین بن موسی یکی از فرزندان امام کاظم(ع) است وی از جمله همراهان احمد بن موسی(ع) بوده است و در حدود سال 202 ه. هزاران سال است که رهگذران، شاهان، سواران، زنان و کودکان رفته اند، گاهی هم آمده اند و مانده اند. در ضلع غربی و شرقی گنبدخانه دو شبستان یا تابستانه وجود دارد که غلام گردشهایی با طاق های متقاطع آنها را به مقصوره پیوند داده است. فرزند ایشان « علاءالدوله گرشاسب » ( 513 ـ 488 هجری ) مسجد دیگری با طرح تک ایوانی گنبد دارد در جوار مسجد عتیق و در سمت غربی آن بنیان نهاد . کاشی کاریهای معرق، کتیبه های خط ثلث به خط علی رضا عباسی (خوشنویس دربار شاه عباس)، طاووس معروف مسجد بر روی لایه داخلی گنبد که تلفیقی از رنگ و نور (نور خورشید از طریق 16 پنجره ای که در اطراف گنبد قرار داده شده به مسجد وارد می شود) را رقم می زند هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد.

بعد از این اقدام، دوباره میدان به حالت اولیه خود بازگشت و تغییراتی اساسی بر روی آن صورت گرفت. از این عمارت برای برگزاری جلسات مهم حکومتی، استقبال از میهمانان خارجی و برگزاری مراسم های حکومتی مورد استفاده قرار می گرفت. بدین ترتیب نام این خانه در سال 1385 در زمره آثار ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان تا کنون به عنوان یک بنای تاریخی و گردشگری در شهر اصفهان محسوب میشود. این عمارت تاریخی با معماری صفوی خود یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان محسوب میشود. همچنین بازدید در روز از برخی از جاهای دیدنی یزد، بهتر می باشد زیرا مشاهده نما و معماری این آثار در روز راحت تر می باشد. بهتر است قبل از ورود به این شهر با آن بیشتر آشنا شویم. و به طور کلی خرید مایحتاج سفر با قیمت مناسب و کیفیت مطمئن بهتر است از فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش به صورت حضوری یا اینترنتی خرید کنید. صحن وسیع مسجد مستطیل شکل و به ابعاد 53 × 20 متر است و در وسط آن مهتابی بزرگی جهت اقامه نماز در فصول مناسب قرار گرفته . نجمه فرشیدرخت کهنسالدرختان کهنسال این دره وسیع یک به یک آتش زده شده اند. این اقدامات در زمان فرمانروایی شاه محمد ولی میرزا در یزد و در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار رخ می دهد و عملیات ساختمانی وی از سال 1236 آغاز شده است و در سال 1240 به پایان می رسد وی اقدام به تخریب بخشهای قدیم مسجد نموده و صحن بزرگ فعلی مسجد با رواقهای اطراف آن را اضافه می کند . بناى کنونى مسجد با وسعتى حدود 10 هزار متر مربع مشتمل بر سر در ورودى و جلوخان، صحن وسیع، رواقهاى جانبى صحن، ایوان، گنبدخانه و شبستان طرفین آن، شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه، تزئینات غنى و زیبا و کتیبهها و سنگ نوشتههاى تاریخى و غیر تاریخى است.

در سال 836 هجری به فرمان ستی فاطمه همسر امیرچقماق شاهی مسجد را با سنگ مرمر فرش کرده و دو ستون در طرفین ایوان می تراشند در سال 861 هجری قمری خواجه معین الدین میبدی به مرمت جماعتخانه شاه نظام که درحال انهدام و ویرانی بوده می پردازند . قدیمیترین بنای تاریخی اصفهان را باید مسجد جامع یا مسجد جمعه تلقی کرد. یکی از مهم ترین و بی نظیرترین شاخصه های این پل که در کم تر پلی در جهان می توان آن را پیدا کرد افزایش دوام و استحکام آن با رطوبت است. در این شهر تاریخی، مساجد قدیمی، برج های زیبا و مراکز خرید باستانی را می توان یافت. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند سرزمین شادیها، چهارباغ عباسی و مرکز خرید ارگ جهان نما و همچنین کافه رستوران هوگر، هتل پیروزی اصفهان، دوغ و گوشفیل عدالت، پمپ بنزین شهروکار و فروشگاه کوهنوردی اسنوند قرار گرفته است. با وجود جایگاه مذهبی خاصی که به عنوان محل قرار گرفتن مطهر امام رضا دارد، مشهد به یکی از مقاصد توریستی مهم و مورد علاقه بسیاری از مسافران داخلی و خارجی تبدیل شده است. در کنار بررسی و تجزیه نقوش ، منابع مورد استفاده در نقوش ، دوره های کلی معماری اسلامی، ایرانی، دوره های به کارگیری این نوع خاص از نقوش ، تاثیر و تاثرپذیری نقوش ، مقایسه نقوش با نقوش همسان خود در مناطق و شهرهای دیگر، فلسفه کاربرد نقوش ، شیوه استفاده شده در نقوش و موارد دیگر مورد بررسی قرار گرفته است . هم اکنون علاوه بر یک جاذبه گردشگری، به عنوان موزه اسناد تاریخی یزد مورد استفاده قرار میگیرد. احتمالا تا الان در مورد بهترین جاهای دیدنی شیراز و همچنین مکان های تفریحی شیراز اطلاعات زیادی دارید. برای اطلاعات بیشتر این هتل ها و امکاناتی که دارند حتما مقاله بهترین هتل های شیراز را مطالعه نمایید.

به صورت کامل جاهای دیدنی مشهد و مکان های تفریحی مشهد را می توانید از صفحات مربوط به آنها مطالعه نمایید. یزد، شهری با تاریخی بی نظیر و جاذبه های دیدنی فراوان، در قلب ایران واقع شده است. نقوش زیبای مسجد جامع یزد با توجه به تحقیقات به عمل آمده در نوع خود کم نظیر است . همچنین شبستان بزرگی در ضلع غربی مسجد بر روی ساخت و سازهای کاکویان احداث کرده و انحراف قبله آن را تصحیح می کند که در حال حاضر به شبستان شازده اشتهار دارد . این بنا مشتمل بر یک ایوان رفیع و گنبد خانه و دو شبستان تابستانه در طرفین آن دو گرمخانه در ضلع شرقی و غربی و یک صحن بزرگ مستطیل شکل و دو پایاب می باشد . گنبدخانه مربع شکل یک دهانه گشاده مرکزی و داخل ایوان و دو گذرگاه طاق دار در طرفین آن دارد . شبستان شرقی در سال 777 هجری به دستور شاه یحیی مظفری ساخته می شود و بوسیله یک غلام گردش با پنج دهانه تنگ که بسوی رواق شرقی باز می شود به گنبدخانه و ایوان متصل می گردد . در ضلع شرقی این شبستان پنج اشکوبه دیده می شود که دارای نرده های گچی پوشیده از کاشی معرق می باشند .

از ویژگیهای بارز این شبستان طاق های سراسری کوکبی و تویزه است که در اکثر بناهای تیموری شهر یزد دیده می شود . از ویژگیهای اصلی این بنا میتوان به آینهکاریها، نقاشیهای بزرگ و بینظیر دیواری، و همچنین ستونهای چوبی باشکوه اشاره کرد که در کنار حوض درختان سرسبز منجر به پیدایش فضای بسیار چشمنوازی شدهاند. پس از گذر از سردر ورودی، وارد فضای هشتی می شویم. در حال حاضر مجسد دارای ورودیهای مختلفی است که هر یک فضای مسجد را به بخشهای از بافت پیرامون آن مرتبط میکند. گرمخانه ضلع شرقی کاملاً جدید و از احداث هیأت حامیان مسجد می باشد . بعد از این اقدامات موقوفات قدیمی مسجد از بین رفته و بدین ترتیب به علت عدم وجود ضمانت مالی در مدت زمان طولانی و نزدیک به یک قرن مسجد روی به تخریب نهاده تا در سال 1349 هیئت حامیان مسجد جامع کبیر یزد ، تحت نظارت مرحوم حاج سید علی وزیری و به یاری محمد تقی مصطفوی ( باستان شناس )تشکیل و به احیای مسجد پرداختند . توسط هیئت حامیان ، تصمیم بر تخریب بقایای بناهای اولیه گرفته شده و در مکان آن شبستان جدیدی در ضلع شرقی صحن ساخته شد. در دوره قاجاریه تخریب و نوسازی وسیعی در مجموعه مسجد جامع رخ می دهد که دگرگونی و تغییر چهره آن را به ارمغان می آورد .

قدمت مسجد جامع یزد به چه زمانی بازمیگردد؟ مسجد جامع یزد قبل از دوران سلجوقیان تزئیناتی را در خود داشته ولی گذشت زمان باعث خرابی و فرسودگی مسجد شده است . مسجد جامع امیرچخماقمجموعه امیر چخماق که یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی شهر یزد محسوب می شود که تقریبا در وسط بافت قدیمی شهر واقع شده است. این مجموعه با ارزش شامل مسجد، تکیه، بقعه ستی فاطمه، نخل، آب انبار و تکیه امیر چخماق می باشد. مسجد شیخ لطفالله؛ این مسجد، بهعنوان مسجد اختصاصی شاه عباس بهکار میرفت. اما آنچهکه مسلم ومکتوب است، آن است که در قرن پنجم هجری « امیر علاءالدوله کالنجار » اولین امیرکاکویی پس از ورود به یزد به تعمیر و نوسازی مسجدی به نام مسجد جمعه شهرستان میپردازد که در قرون قبلی برپا بوده و قبله آن سه درجه نسبت به قبله اصلی به سمت شرق انحراف داشته است . در گوشه شمال شرقی صحن نیز محوطه ای است به ابعاد 3 × 5/2 متر با دیوار آجر چینی مشبک که به قرائتخانه موسوم بوده و در سمت قبله آن کتیبه محرابی از کاشیهای مسدس آبی رنگ و به تاریخ 890 هجری نصب است . متنوع ترین و جذاب ترین نقوش به کار رفته شده در مسجد جامع یزد، نقوش نقر شده بر بستر آجر است . بابک ارجمندیمسجد تاریخانه دامغان کهنترین مسجد ایرانمسجد تاریخان? دامغان یکی از کهنترین مساجد ایرانی ست.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از اجاره خودرو جهت سفر دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.