سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه می توان مهارت های مالی کودکان را تقویت کرد؟


تشویق به سواد مالی کودکان یکی از مهمترین جنبه های رشد آنهاست. آموزش مالی یکی از کم برخوردارترین دروس در مدارس است. حتی بزرگسالان هم نمی دانند هوش مالی چیست و چگونه پول را به منابع تبدیل کنند. تفاوت این است که برخی افراد به راحتی ثروتمند می شوند و برخی دیگر به دلیل هوش مالی خود با مشکل مواجه می شوند.

آیا پول شما را ثروتمند می کند؟

فقط پول شما را ثروتمند می کند. همه شما افرادی را می شناسید که هر روز سر کار می روند، برای پول کار می کنند، پول بیشتری به دست می آورند، اما ثروتمندتر نمی شوند و احتمالاً بسیاری از آنها با هر دلاری که به دست می آورند، بدهکار بیشتری می کنند.

داستان هایی در مورد برندگان لاتاری، میلیونرهای فوری و بازگشت به فقر در کوتاه ترین زمان شنیده اید. شما همچنین در مورد املاکی شنیده اید که به دلیل عدم پرداخت اقساط از صاحبان آنها سلب شده است، بنابراین این مالکان به جای ثروتمندتر شدن و امنیت مالی بیشتر، از خانه های خود بیرون کرده و به خانه فقیرانه بازگردانده می شوند. سر خود را بریده اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آیا پول خوشبختی می آورد اینجا را کلیک کنید؟

دلیل اینکه بسیاری از مردم خرج نمی کنند این است که درون مغز آنها قوی تر از نژادهای دیگر است. به عنوان مثال، افراد می‌توانند به سرمایه‌گذاری در املاک نگاه کنند و دقیقا بدانند که با کمک سمت چپ و راست مغز چه کاری انجام دهند، اما بخش قوی‌تر مغز می‌تواند مدیریت کند و بگوید: وای، این ریسک بالایی دارد. اگر پول خود را از دست بدهید چه؟ اگر اشتباه کنید چه؟

ضمیر ناخودآگاه در مقایسه با سمت چپ و سمت راست

در این مثال، احساس ترس باعث می شود که ذهن ناخودآگاه در برابر خواسته های نیمکره چپ و راست مقاومت کند. به عبارت ساده تر، برای بهبود رفاه مالی خود، ابتدا مهم است که بدانید چگونه فعالیت های سه بخش مغز خود را هماهنگ کنید و اجازه ندهید که آنها با یکدیگر تضاد داشته باشند. برخی از مردم فکر می کنند برای کسب درآمد به پول نیاز دارند. این باور درست نیست. همیشه باید به یاد داشته باشید که اگر با سرمایه گذاری در طلا پول خود را از دست بدهید، می توانید از هر چیزی ضرر کنید.

در نهایت طلا، سهام، املاک، کار سخت یا پول شما را ثروتمند نمی کند، طلا، سهام املاک، سخت کوشی و شناخت شما از خودتان شما را ثروتمند می کند. در نهایت، این هوش مالی یا هوش مالی شماست که شما را ثروتمند می کند. پس اگر می خواهید فرزندانتان در آینده ثروتمند باشند و زندگی راحتی داشته باشند، باید هوش مالی را بشناسید و با راهکارهایی که در این مقاله ارائه می دهیم، آن را به فرزندان خود بیاموزید.

اطلاعات مالی چیست؟

هوش مالی بخشی از هوش شما است که به شما امکان می دهد مشکلات مربوط به امور مالی خود را شناسایی کرده و آنها را حل کنید. از نمونه های ساده این راه حل فکری می توان به نداشتن درآمد کافی و یافتن راه هایی برای کسب درآمد بیشتر اشاره کرد. بدهی بالا این شامل نداشتن پول و ندانستن نحوه استفاده موثر از آن است. هوش مالی خود را تقویت کنید و راه های کسب درآمد را بیاموزید.

شما نمی توانید انکار کنید که برای رفع نیازهای اولیه زندگی خود به پول نیاز دارید، به همین دلیل است که همه افراد جامعه به دانش در مورد مسائل مالی و پول نیاز دارند. البته نمی توان گفت که با پول می توان خوشحال بود، اما اگر صادقانه به آن فکر کنید، آیا پول نداشتن برای شما آرامش نمی آورد؟ فکر کردن مداوم به بی پولی منجر به ترس، اضطراب و بیماری های مختلف جسمی و روحی می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت اضطراب اینجا را کلیک کنید.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع مالی باید به هوش مالی خود که یکی از بهترین روش ها در زمینه اقتصاد است توجه بیشتری داشته باشید و سعی کنید فرزندان خود را در هر سنی اقتصادی کنید. البته این بدان معنا نیست که شما فرزندان مادی گرا دارید که فقط به پول فکر می کنند، بلکه باید آنها را به گونه ای تربیت کنید که در آینده افراد قوی اقتصادی باشند.

بالا بردن سواد مالی کودکان مضرات سواد مالی پایین

متأسفانه اگر فردی هوش مالی ضعیفی داشته باشد، بسیاری از مشکلات مالی برای او حل نشده باقی می ماند و هرگز برطرف نمی شود. اگر احساس می کنید که هوش مالی شما هنوز به کار نیاز دارد، بهتر است اطلاعات مالی خود را بهبود بخشید. با این رشد می توانید مشکلات مالی را حل کنید و قوی تر از قبل شوید. افراد زیادی در جامعه هستند که با وجود داشتن تحصیلات عالی، سخت کوشی، صداقت و خصلت های پسندیده فراوان، همواره مشکلات مالی زیادی دارند و هیچ گاه در زندگی خود احساس رضایت مالی نمی کنند.

آنها متوجه نبوغ مالی خود نشدند و از کودکی یاد گرفتند که صبح ها مانند پدرشان بیدار شوند و به موقع سر کار حاضر شوند، پس از بازگشت به خانه کمی غذا بخورند و بخوابند. این افراد در واقع کارفرمایان کم سواد خود را ثروتمندتر می کنند در حالی که خودشان همیشه عقب می مانند. اگر کمی به خود زحمت بدهند و از موفقیت مالی و تحصیلات خود استفاده کنند، می توانند روی خودشان کار کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های غنی کلیک کنید.

یکی از مسائلی که در تعیین هوش مالی حائز اهمیت است میزان هوش هیجانی است. اگر افراد نتوانند احساسات و عادات بد خود را کنترل کنند، مطمئناً در کنترل و حفظ خود مشکلات زیادی خواهند داشت. به عنوان مثال کسانی که همیشه عادت دارند بیش از درآمد خود خرج کنند به بزرگترین وام گیرندگان تبدیل می شوند و باید راه حل مناسبی برای این مشکل پیدا کرد.

تقویت سواد مالی کودکان.

راه های تقویت هوش مالی کودکان

راه های زیادی برای تقویت سواد مالی فرزندتان وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1- شمارش و شکل دادن به نشانه ها را به کودکان بیاموزید.

در این سن می توان برخی مفاهیم اولیه را به کودکان 1-2 ساله آموزش داد. آموزش این نوع مفاهیم، ??استفاده از ارزهای مختلف برای آموزش شمارش به کودکان یکی از راه های آشنایی آنها با ابزارهای مالی است. به همین دلیل بهتر است این موضوعات را با تکرار و تمرین در مراحل مختلف به کودک خود آموزش دهید. البته این را بدانید که در این راه باید حوصله زیادی داشته باشید تا فرزندانتان شمارش را یاد بگیرند. بهترین راه برای آموزش شمارش استفاده از تصاویر عینی است. برای آشنایی بیشتر با رشد کودک یک ساله کلیک کنید.

یکی از بهترین روش های آموزش کودکان که در دوران دبستان در مدارس استفاده می شود، آشنایی آنها با مفاهیم بصری است. از این روش می توان برای آموزش هوش مالی به کودکان استفاده کرد. برای آموزش کودکان؛ رنگ ها و اندازه ها را می توان از طریق اسکناس و سکه با ویژگی های بصری آموزش داد. ارزش هر سکه یا اسکناس را می توان مرحله به مرحله توضیح داد. مثلاً می توانید به فرزندتان یاد بدهید که اسکناس های پنج هزار تومانی می تواند برای او بخرد.

2-تقویت هوش مالی کودکان پس انداز را به کودکان آموزش دهید

هر کودکی باید یک قلک داشته باشد تا یاد بگیرد چگونه پس انداز کند. افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی شروع به پس انداز پول می کنند، در بزرگسالی پس انداز مالی بهتری خواهند داشت. این یک تمرین بسیار مهم برای کودکان برای قدردانی از پول است. شما می توانید از انواع قلک های شیشه ای یا قلک های دیگر که چندین بار باز می شوند استفاده کنید یا می توانید از قلک های کلید دار که برای مدت زمان مشخصی باز می شوند استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش پس انداز کردن به کودکان اینجا را کلیک کنید.

مثلا هر چهار ماه یکبار. به این ترتیب می توانید مفهوم پس انداز را برای فرزندتان تعریف کنید. بعد از اینکه قلک را چند بار باز و بسته کردید و میزان پس انداز را مشاهده کردید حتما تشویقش کنید. تشویق شما می تواند با خرید هدیه برای فرزندتان یا حتی شفاهی باشد.

3- برای بهبود هوش مالی کودکان پول اهدا کنید

یکی از راه های مهم برای آموزش هوش مالی به کودکان  زهرا شیراحمدی این است که در یک بازه زمانی معینی برای آنها پول در نظر بگیرید. شما همچنین می توانید از آن برای کودکان پنج سال به بالا استفاده کنید. مثلاً به فرزندتان بگویید که ماهیانه 30000 تومان کمک هزینه دارد که می تواند برای خودش خرج کند. این مبلغ را می توان بسته به وضعیت مالی یا نیاز فرزندتان تعیین کرد. فراموش نکنید که یک زمینه خاص برای لباسی که فرزندتان می پوشد تعیین کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد حمایت از کودکان اینجا را کلیک کنید.

اگر او این پول را قبل از تمام شدن زمان تعیین شده خرج کرد، نباید پول را به او پس بدهید زیرا دیگر مفهوم پس انداز را یاد نخواهد گرفت. مقدار آن را مشخص کنید تا بتواند نیازهای خود را برطرف کند و علاوه بر آن پس انداز کند. پول جیبی منظم منجر به پس انداز مناسب و خرج کردن منظم می شود و عزت نفس کودک شما را افزایش می دهد. توضیح دهید که کمک هزینه چیست.

4- برای تقویت هوش مالی کودکان از بازی های مرتبط استفاده کنید

بازی های فروشگاهی برای کودکان بسیار جالب است. به یاد داشته باشید که بسیاری از مفاهیم در یک زمینه بازی به کودکان آموزش داده می شود و این مفاهیم ممکن است مفاهیم اخلاقی یا خرد مالی باشد. برخی از اقلام را در محلی مانند قفسه های فروشگاه خود قرار دهید و پول کاغذی به دست آورید. سپس از بچه ها بخواهید که برای خرید هر کالا پول بیاورند. آموزش سواد مالی به کودکان باید به اندازه کافی آسان و جالب باشد تا آنها را تشویق به یادگیری کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسی کودک کلیک کنید.

مثال ساده دیگر این است که با عکس پول به آنها پول زیادی بدهید و اجازه دهید بچه ها محصولاتی مانند عروسک میوه ای یا چیزهای دیگر بخرند. به عنوان مثال در مورد خرید اسباب بازی های گران قیمت یا بی کیفیت در بازی ها برای فرزندان خود توضیح دهید تا متوجه شوند که در حال هدر دادن پول هستند. با ابزارهای ساده می توانید یک بازی سرگرم کننده و آموزشی هوش مالی برای کودکان خود بسازید. بنابراین فرزند شما ارزش اسکناس ها را یاد می گیرد.

 

5- ارائه نظام مالی و استفاده از کتاب

برای فرزندانتان حساب بانکی باز کنید و گاهی آنها را با خود به بانک ببرید. فرآیند بانکی را به زبانی ساده و قابل فهم برایش توضیح دهید و بگذارید پس اندازش به حساب بانکی اش برود. همچنین می توانید مبلغی را به عنوان مشوق به حساب بانکی وی اضافه کنید و موجودی حساب جدید را به وی اطلاع دهید.

کودکان از دو سالگی معمولاً به داستان و کتاب علاقه نشان می دهند. کتاب ها و داستان های افرادی که مشکلات مالی دارند را بخوانید. از فرزندتان بخواهید راه حل های خود را برای مشکلات مختلف توضیح دهد و اگر سوالی داشت با حوصله به آنها پاسخ دهید. در سن دبستان می توانید مسائل ریاضی را که موضوعات مالی مناسب سن دارد به او بدهید.

برای او کتاب هوش مالی بخرید و فرزندش را به خواندن تشویق کنید. برای این کار می توانید هر روز عصر از او بخواهید که به شما بگوید از کتابش چه آموخته است. برای اطلاعات بیشتر در مورد قصه گویی برای کودکان اینجا را کلیک کنید.

6- بردن کودک به فروشگاه و محاسبه مبلغ مشخص برای خرید

یکی از راه های آشنایی کودکان با خرج کردن، بردن آنها به مراکز خرید و فروشگاه هاست. در فروشگاه، اگر می خواهد چیزی بخرد، قیمت را به او بگویید. به فرزندتان بیاموزید که برای هر چیزی چقدر پول بدهد. مثلاً اگر آن بستنی و شکلات را می خواهید، باید سه تا از آن اسکناس هزار تومانی را بردارید. قیمت محصولات مختلف را مقایسه کنید، مثلا بگویید این بستنی 2000 تومان از دیگری گرونتر است. راه دیگر برای آموزش مسائل مالی به کودکان این است که از آنها بخواهید برای چیزهایی که می خرند پول بپردازند. برای دریافت مشاوره تلفنی حضوری کلیک کنید.

فرض کنید قصد دارید با فرزندتان برای خرید کتاب یا هر وسیله دیگری به کتابفروشی بروید. تعیین کنید که او چقدر می تواند بخرد. به این ترتیب، فرزند شما فکر می کند که بهترین کتاب برای انتخاب بین کتاب هایی با ارزش مالی یکسان است. او همچنین متوجه می شود که فقط می تواند تعداد محدودی کتاب بخرد، نه اینکه به هر چیزی که می خواهد برسد. این یک تمرین بسیار مهم در توانایی فرزند شما برای تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری خواهد بود.

7- کسب درآمد و پس انداز را یاد بگیرید

به فرزندان خود اجازه دهید بدانند که افراد مشاغل مختلفی برای امرار معاش و کار دارند. همچنین می توانید به او فرصتی برای کسب درآمد بدهید، مثلاً اگر اتاقش را تمیز می کند و وسایل را در جایی می گذارد، مقدار مشخصی پول به او بدهید.

می توانید لیست مناسبی را از قبل تهیه کنید و درآمد خاصی را برای اقدامات خاصی به آن اختصاص دهید. همچنین می‌توانید از این روش برای رفتارهایی که فرزندتان نمی‌خواهد انجام دهد یا برایشان دشوار است، مانند برداشتن اسباب‌بازی‌هایش، استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرزند پروری موفق اینجا را کلیک کنید.

اگر کودک شما بیش از 10 سال سن دارد، به راحتی می تواند مفاهیم پیچیده را درک کند. بنابراین، به بچه ها آموزش دهید که هوش مالی خود را ایجاد کنند، وقتی با مفهوم پس انداز و پس انداز آشنا شدند، تصمیم بگیرند که در دراز مدت چقدر برای آنها پس انداز کنند، اگر 50 هزار در ماه پس انداز کنند، به او بگویید 600 هزار پس انداز کند. دو تا در پایان سال وجود خواهد داشت. یا اگر در بانک 500 هزار تومان پس انداز کرده و هر سال 20 درصد سود به آن اضافه شود، بعد از 10 سال 3 میلیون و 600 هزار تومان خواهد داشت. این مفاهیم فرزند شما را تشویق می کند تا پول را به درستی پس انداز کرده و مدیریت کند.

8- مخارج کودک را به خاطر بسپارید و الگو باشید

یکی دیگر از راه های عالی برای افزایش هوش مالی در کودک زهرا شیراحمدی و بزرگسالان این است که میزان هزینه ها و درآمدها را یادداشت کنید. به فرزندان خود یاد دهید که یک دفترچه داشته باشند و مبلغی را که هر روز خرج می کنند یا دریافت می کنند یادداشت کنید. مثلاً در پایان هر دوره به هزینه های هر ماه خود نگاه کنید و مهم را از مهم جدا کنید. با تشکر از این، آنها می توانند دریابند که نیازهای غیر ضروری چه بوده است.

والدین بیش از کتاب، رسانه یا هر چیز دیگری بیشترین تأثیر را بر فرزندان دارند. بنابراین اگر والدین هر روز بر سر مشکلات مالی با هم بحث کنند یا به اقتصاد نگاه منفی داشته باشند و مدام از بی پولی یا درآمد ناکافی شکایت کنند، قطعاً فرزندانشان جهان بینی والدین خود را رعایت خواهند کرد و در آینده این را درک خواهند کرد. نگران والدین هستند و در بزرگسالی رشد مالی نخواهند داشت. برای اطلاعات بیشتر در مورد والدین سمی اینجا را کلیک کنید.

قبل از هر چیز بهتر است مشکلات مالی را مدیریت کنید و به فرزندان خود هوش مالی بیاموزید که خوب پس انداز کنند و از هزینه های غیرضروری دوری کنند و همچنین نگاه مثبتی به اقتصاد داشته باشند تا فرزندتان این نوع جهان بینی را از شما بیاموزد. اگر خودتان از هوش مالی پایینی برخوردارید و سعی در تقویت آن ندارید، چگونه می توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان در این زمینه قدم بردارد. بنابراین، همه چیز از خود والدین شروع می شود

حرف آخر در مورد تقویت هوش مالی کودکان

هوش مالی در دنیای مالی امروز بسیار مهم است و بسیاری از افرادی که می توانستند شغل پولساز پیدا کنند، با وجود اینکه از طبقات پایین اقتصادی هستند، به مدیریت امور مالی خود باز می گردند. هرگز فکر نکنید که برای آموزش مسائل مالی به بچه ها خیلی زود است یا اینکه درآمد کافی دارید، نیازی به بهبود هوش مالی خود ندارید. تقویت هوش مالی می تواند برای آینده فرزندانتان مفید باشد و شما را برای تصمیم گیری بهتر در زندگی آماده کند.