سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی اهمیت بهداشت دهان و دندان در کودکان + چگونه کودک خود را به


واضح است که رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان از دوران نوزادی شروع می شود که تنها تغذیه کودک شیر است. لازم به ذکر است که ذرات شیر ??باقی مانده روی عرق نوزادان باعث التهاب لثه شدید در آنها می شود. جلوگیری از توسعه ناخواسته فوق الذکر ضروری است. پس از هر بار شیر خوردن، لثه های کودک باید با گاز استریل تمیز شود. پس از تمیز کردن نیش نوزاد، دو جرعه آب به او بدهید تا ذرات شیر ??باقی مانده روی زبان و سایر قسمت های نرم دهان نوزاد شسته شود. والدین گرامی توصیه می شود روند ذکر شده را تا رویش اولین دندان شیری کودک ادامه دهند. با رشد اولین دندان های شیری، والدین می توانند مسواک های مخصوص موجود در داروخانه را با گاز استریل جایگزین کنند. واضح است که هر بار که کودک از شیر استفاده می کند، لازم است دندان ها و سایر مواد نرم موجود در دهان را با کمک مسواک تمیز کرد. با افزایش تعداد دندان ها، دندان هایی مناسب سن کودک هستند که اندازه کوچک و پرزهای نرم، جایگزین برس انگشتی می شوند.

مسواک دوستدار کودک چه ویژگی هایی دارد؟

طبیعی است که در انتخاب دندان مصنوعی مناسب بر اساس اندازه، شکل، اندازه و استحکام دندان دقت کنید. مسواک زدن دندان های کودکان باید بسیار ملایم باشد تا از پوسیدگی دندان (ساییدگی یا التهاب لثه) جلوگیری شود. همچنین اندازه برس باید با توجه به سن کودک و اندازه دهان انتخاب شود.

یکی از بیماران جوان در کلینیک گفت چرا موهای مسواک ما سریعتر از والدینمان فرسوده می شود؟

باید گفت که؛ مسواک کودک خود را هر دو تا سه ماه یکبار تعویض کنید. زیرا تغییر شکل پلاک دندان کودک خیلی زودتر اتفاق می افتد. زیرا کودکان مهارت کافی در مسواک زدن دندان های خود را ندارند و همین امر باعث کاهش اثربخشی مسواک مورد نیاز برای تامین بهداشت دهان و دندان کودکان می شود.

چگونه به کودکان مسواک زدن را به درستی آموزش دهیم؟

– در مرحله اول همین که کودک بداند چند بار در روز باید مسواک بزند کافی است.

- در مرحله دوم والدین باید نسبت به آموزش صحیح مسواک زدن و بررسی سلامت دندان های کودک اقدام کنند و مجدداً با خمیر دندان کودک خود را مسواک بزنند.

روند ذکر شده را تا زمانی ادامه می دهیم که مطمئن شویم کودک قادر است تمام سطوح دندان های خود را مسواک بزند. لازم به ذکر است که معمولا این مهارت قبل از 7 سالگی به دست نمی آید!!!

در این شرایط می توانیم مسئولیت قلم مو را به کودک بسپاریم.

از طرفی بهترین زمان مسواک زدن کودک 2 دقیقه است که با استفاده از تکنیک های خاصی مانند ساعت دو ساعته، موسیقی دو دقیقه ای و ... می توانیم درک بهتری از زمان به کودک بدهیم.

تعداد دفعاتی که کودک مسواک می زند

در طول 25 سال فعالیت حرفه ای خود در دندانپزشکی اطفال، توصیه می کنم کودکان را تشویق کنیم که 4 بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه دندان های خود را به درستی مسواک بزنند.

این انحرافات شامل موارد زیر است:

قبل از صبحانه در صبح

صبح بعد از صبحانه

شام بعد از ناهار

شب بعد از غذا (نه قبل از خواب)

نکات مهم در مورد مسواک زدن در شب را بررسی کنید

نکته مهم مسواک شبانه این است: سعی کنید بلافاصله بعد از شام دندان ها را مسواک بزنید (اغلب خیلی قبل از اینکه کودک به رختخواب برود این اتفاق می افتد).

این به معنای مسواک زدن در شب زمانی است که کودک شما خواب است و حوصله اش سر نمی رود. زیرا در این صورت نه تنها نمی تواند دندان های خود را به درستی مسواک بزند، حتی ممکن است از مسواک زدن نیز خودداری کند. خوردن همه میوه ها به جز موز و انواع نوشیدنی ها به جز شیر و نوشابه برای کودک در فاصله بین مسواک زدن و خواب شبانه مجاز است.

مهمترین چیز در مورد تعداد دفعات مسواک زدن یک کودک این است. زمانی که کودک سرما می خورد، میزان شستشو بیشتر می شود. زیرا در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا کودک از طریق دهان نفس می کشد و با مسواک زدن مکرر از خشک شدن دهان کودک جلوگیری می کنیم. زیرا دهان خشک می تواند بستر مناسبی برای سفت شدن و رشد پوسیدگی در سطح دندان ها فراهم کند.

ویژگی های خمیردندان مناسب برای کودکان را مرور کنید

چه خمیردندانی برای کودکان مناسب است؟

در این قسمت به ویژگی های خمیردندان مناسب برای کودکان می پردازیم. استفاده از خمیر دندان برای کودکان 2 تا 2.5 سال توصیه می شود. اما باید مراقب باشید تا 6 یا 7 سالگی نمی توانیم از خمیردندان فلورایددار استفاده کنیم و باید خمیر دندان بچه گانه را از داروخانه بخریم.

با تشخیص دندانپزشک اطفال، ما مجاز به استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید برای کودکان هستیم. این زمانی است که دندان های کودک دارای حفره بسیار پیشرفته ای هستند یا نوع دندان های کودک به خوبی مشخص نیست.

مقدار خمیر دندان مورد استفاده در کودکان

در ابتدای استفاده از خمیر دندان (در سن 2.5-2 سالگی) بهتر است در هر وعده غذایی به اندازه یک عدس از خمیر دندان در کودکان استفاده شود. مراقب باشید تکه های خمیردندان را روی مسواک کودک نریزید، بلکه خمیر دندان را با این مقدار خیس کنید تا خطر خوردن خمیردندان و گرفتن آن توسط کودک به حداقل برسد، آن را قورت دهید و همچنین بتوانید فواید خمیردندان برای تمیز کردن را کامل کنید. استفاده از پلاک های میکروبی روی سطح دندان

با افزایش سن کودک و افزایش اندازه مسواک، میزان مصرف خمیردندان نیز افزایش می یابد.

اهمیت استفاده از نخ دندان

در حدود 3 سالگی، دندان های شیری کودک به یکدیگر برخورد می کنند، رشد آنها کامل می شود و فاصله بین دندان ها کاهش می یابد. در این زمان توصیه می شود حداقل روزی یک بار (ترجیحاً با بریس) از نخ دندان استفاده شود تا علاوه بر باقیمانده غذا، رسوبات میکروبی بین دندان ها به طور کامل از بین برود.

واضح است که وقتی اولین انقباضات کودک ایجاد می شود (معمولاً در حدود 6 تا 7 سالگی)، شب ادراری بیشتر و مکرر می شود. دلیل این امر بسته شدن کامل فضای بین دندانی است، زمانی که رویش دندان های آسیاب دائمی است. به عبارت دیگر بیشتر فضاهای بین دندان های شیری با فشار رویش دندان های دائمی بسته می شود.

 

لازم به ذکر است که با رویش دندان های دائمی و بسته شدن کامل فضای بین دندان ها، پوسیدگی روی دندان های جونده جای خود را به اکلوژن دندان ها می دهد. این نه تنها باعث ایجاد مشکلاتی مانند درد، قطع غذا و غیره می شود، بلکه طول فک کودک را نیز کاهش می دهد.

کاهش طول قوس فک بالا باعث عدم وجود فضای کافی و مناسب برای رشد دندان های دائمی در آینده می شود و منجر به مشکلات ارتودنسی و درمان پیچیده ناشی از کاهش طول فک می شود.

مراحل استفاده از نخ دندان:

مرحله 1. نخ را بین انگشت شست و سبابه خود نگه دارید و برای کنترل بهتر هر دو انتهای آن را دور انگشت خود بپیچید. مراقب باشید هنگام نخ دندان کشیدن بین دندان های کودک فشار زیادی وارد نکنید.

مرحله 2. یک شکل "C" درست کنید و آن را در اطراف هر دندان قرار دهید و به آرامی آن را در کنار دندان و زیر خط لثه بالا و پایین ببرید.

مرحله 3. برای جلوگیری از برگشت غذا و پلاک بین دندان‌ها، باید برای هر دندان از بخش جدیدی از نخ دندان استفاده شود.

مرحله 4. می توانید از یک مسواک بین دندانی برای تمیز کردن فضاهای بین سطوح دندان ها استفاده کنید.

استفاده از دهانشویه در کودکان

مدتی است که شاهد دهانشویه های کودک در بازار هستیم. اما مهمترین نکته در این مورد این است که; برخلاف تصور غلط والدینی که فکر می کنند دهانشویه می تواند جایگزین مناسبی برای مسواک و نخ دندان باشد، دهانشویه تنها می تواند مکمل بهداشت دهان و دندان در کودکان باشد. زمانی که کودکان بهداشت دهان و دندان و مهارت های لازم برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را آموختند، می توانند با نظارت والدین از دهانشویه برای تکمیل بهداشت دهان و دندان استفاده کنند.

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان چیست؟

رعایت بهداشت دهان و دندان کودک منجر به از بین رفتن باکتری ها و ذرات باقی مانده غذا می شود و با حذف این عوامل می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

برای کودکان، از گاز مرطوب یا حوله حمام تمیز برای پاک کردن پلاک از روی دندان و لثه استفاده کنید. چیزی جز بطری آب در کنار نوزاد خود در رختخواب قرار ندهید.

برای کودکان بزرگتر، حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید. همچنین مراقب تعداد وعده های غذایی شیرین به فرزندان خود باشید.

از اولین روز تولد فرزندتان هر شش ماه یکبار به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

غذای سالم = دندان های قوی

با عادات غذایی سالم می توانید دندان های سالمی داشته باشید. مانند بقیه بدن، دندان ها، استخوان ها و بافت های نرم در دهان نیاز به یک رژیم غذایی متعادل دارند. کودکان باید غذاهای متنوعی از پنج گروه اصلی غذایی بخورند. بیشتر تنقلاتی که کودکان می خورند می توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند. مدت زمانی که غذا در دهان می ماند نیز نقش مهمی دارد. به عنوان مثال، شیرینی ها، نعناع و خوشبو کننده های دهان برای مدت طولانی در دهان می مانند و باعث حمله اسیدی طولانی مدت به مینای دندان می شوند.

دندان پوسیده را ببندید

سیلانت یک پوشش محافظ است که روی سطوح جونده (شیارها) دندان های آسیاب (آسیاب های کوچک و بزرگی که چهار حفره از پنج حفره در کودکان دارند) اعمال می شود. این درزگیر به عنوان یک مانع در برابر مواد غذایی، پلاک و اسیدها عمل می کند، بنابراین از مناطق مستعد حفره محافظت می کند.

فلوراید

فلوراید یک عنصر طبیعی است و نشان داده شده است که 50 تا 70 درصد از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. علیرغم فواید آن، فلوراید خیلی کم یا زیاد می تواند برای دندان ها مضر باشد. با فلوراید کم یا بدون فلوراید، دندان ها در برابر پوسیدگی مقاوم نیستند. مصرف بیش از حد فلوراید توسط کودکان می تواند منجر به فلوئوروزیس دندانی شود که معمولاً باعث ایجاد لکه های سفید (و در موارد پیشرفته قهوه ای) روی دندان های دائمی می شود. می توانید دندان های کودک تا 3 سال را با خمیر دندان حاوی فلوراید و فقط مقدار کمی خمیر دندان (به اندازه یک دانه برنج) مسواک بزنید. برای کودکان 3 تا 6 ساله باید مقداری خمیر دندان به اندازه گلابی استفاده شود.

نگهبان و دهان

هنگامی که کودک شروع به شرکت در فعالیت های تفریحی و ورزش های گروهی می کند، ممکن است آسیب ببیند. محافظ دهانی که به درستی نصب شده باشد بخش مهمی از تجهیزات ایمنی ورزشی است و به محافظت از لبخند زیبای کودک شما کمک می کند. در هر فعالیتی که ممکن است به صورت یا دهان کودک ضربه بخورد باید از محافظ دهان استفاده شود. محافظ دهان به جلوگیری از شکستن دندان ها و آسیب رساندن به لب ها، زبان، صورت یا فک کودک کمک می کند. اگر محافظ دهان به درستی نصب شده باشد، در جای خود باقی می ماند و صحبت کردن و تنفس کودک را آسان می کند.

زایلیتول برای کاهش پوسیدگی دندان

زایلیتول برای سلامت دهان نوزادان، کودکان، نوجوانان و افراد با نیازهای پزشکی خاص موثر است. همچنین، مادرانی که از سلامت دهان و دندان ضعیفی برخوردارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای انتقال باکتری های ایجاد کننده دندان به فرزندان خود باشند. نشان داده شده است که وقتی مادران از 3 ماه پس از زایمان تا 2 سالگی از زایلیتول (2 تا 3 بار در روز) استفاده می کنند، تا 5 سالگی 70 درصد پوسیدگی دندان کاهش می یابد. مراقبت از دندان و زایلیتول تمام روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان را تقویت می کند. اثرات زایلیتول طولانی مدت و احتمالاً دائمی است. میزان پوسیدگی پایین سال ها پس از استفاده از زایلیتول حفظ می شود.

کلمات پایانی

در این مقاله با اهمیت بهداشت دهان و دندان در کودکان آشنا شدید. شما به بچه ها مسواک زدن را هم آموزش دادید. اگر سوال یا نظری دارید در نظرات مطرح کنید تا سریعا پاسخگو باشیم.

رفرنس مقاله: https://realtimedentist.com/1401/03/دندانپزشک-متخصص-ایمپلنت-دندان-در-کرج/